15 فوریه 2024- پریودنتیت (PD) یک عارضه شایع در افراد مبتلا به دیابت شیرین (DM) است. علیرغم پیامدهای عمیق این دو بیماری بر سلامت کلی، رابطه ی پیچیده ی دوسویه ی بین آنها تاکنون بطور جامع درک نشده است و همین امر درک ماهیت دقیق ارتباط ایمونولوژیک آنها را سخت کرده است. مطالعات قبلی که بر پاسخ‌های ایمنی موضعی در بافت لثه تمرکز داشتند، نتوانسته اند ارتباط ایمنی سیستمیک را نشان دهند.

در یک مطالعه ی ابتکاری که اخیراً در Clinical and Translational Medicine منتشر شده است، محققانی از جمهوری کره، رابطه بین پریودنتیت (PD) و دیابت شیرین(DM)  را بررسی کردند. در این مطالعه به رهبری استادیار یون هاک کیم از دانشگاه ملی پوسان، از آنالیز پیشگام RNA تک سلولی استفاده شد و پویایی ایمنی در سطح سلولی بررسی گردید.

دکتر کیم می‌گوید: «نتایج این مطالعه درک ما از تعامل پیچیده بین این دو مشکل سلامت رایج را تغییر داد و تأثیر سیستمیک این بیماریها را روشن نمود و یک راه بالقوه برای مداخلات هدفمند ارائه داد.»

اما این ارتبط ایمونولوژیک دقیقاً چیست؟

در این مطالعه که بر روی یک گروه متنوع از افراد سالم و همچنین بیماران مبتلا به پریودنتیت (PD) و افرادی که بطور همزمان به دیابت نوع 2  و پریودنتیت(PDDM ) مبتلا بودند، انجام شد، محققان از توالی RNA تک سلولی برای بررسی ارتباطات سیستمیک ایمونولوژیکی بین PD و DM استفاده کردند. محققان سلول های تک هسته ای خون محیطی(mononuclear cells) را از طریق توالی یابی RNA تک سلولی تجزیه و تحلیل کرده و ویژگی های ترانسکریپتوماتیک و برهمکنش های سلولی را آشکار کردند.

این مطالعه افزایش سیتوکین های پیش التهابی را در مونوسیت های کلاسیک در هر دو گروه PD وPDDM ، شناسایی کرد. تجزیه و تحلیل بیشتر تأثیر دیابت شیرین را بر تعداد لنفوسیت های T نشان داد. محققان دریافتند که فعال شدن سلول‌هایCD4+ effector T  تحت شرایط دیابت شیرین کاهش می یابد که نشان‌دهنده تأثیر سیستمیک گسترده‌تری دیابت بر تنظیم ایمنی است.

عملکردهای به خطر افتاده ی سلول‌های CD8+ T و سلول‌های کشنده طبیعی (NK) در افرادی که بطور همزمان به پریودنتیت و دیابت شیرین مبتلا بودند، تغییرات ایمنی پیچیده‌ای را که در سطح سلولی رخ می‌دهند، برجسته‌تر نمود.

مسیر RESISTIN، که ارتباط آن با مقاومت به انسولین مشخص شده است، در هر دو گروه PD وPDDM  تشدید می‌شود که عمدتاً شامل مونوسیت‌های کلاسیک است. این کشف یک قطعه حیاتی از این معما را رمز گشایی کرد و یک مسیر بین سلولی مشترک را نشان داد که به درک رابطه پیچیده ی پریودنتیت و دیابت شیرین کمک می کند.

کشف RESISTIN در خون بیماران مبتلا به پریودنتیت اما بدون بیماری های زمینه ای نقش آن را در التهاب و پتانسیل آن را به عنوان یک هدف درمانی برای کاهش خطر دیابت در بیماران مبتلا به پریودنتیت برجسته کرد. این نتایج به تغییرات قابل توجه ایمنی در بیماران مبتلا به پریودنتیت و دیابت شیرین اشاره می کند و بر نقش بالقوه ی پریودنتیتبه عنوان پیش ساز دیابت تأکید دارد.

دکتر کیم خاطرنشان کرد: "مطالعه ما نه تنها تغییرات ایمنی خاص مرتبط باپریودنتیت و دیابت شیرین را برجسته می کند، بلکه مسیرهای مشترکی را مشخص نموده است که در حضور هر دو بیماری تشدید می شوند. بر اساس یافته های تحقیقات ما، ترکیب درمان های مکمل برای پریودنتیت می تواند کنترل قند خون را تسهیل کند و احتمال ابتلا به دیابت شیرینرا کاهش دهد. شناخت ظرفیت پریودنتیت برای تاثیرگذاری بر حساسیت و مدیریت دیابت شیرین پیامدهای مهمی برای مراقبت های بهداشتی، مطالعات، سلامت عمومی، و رفاه همه جانبه افراد دارد".

در نتیجه، این تحقیق اولین توضیح ایمنی در نوع خود را برای ارتباط پیچیده بین پریودنتیت و دیابت نوع 2 ارائه می دهد. استفاده از تجزیه و تحلیل RNA تک سلولی تغییرات ایمنی در سطح سلولی را آشکار و دیدگاه جدیدی را در مورد تأثیر سیستمیک این مشکلات سلامت رایج ارائه داد. این مطالعه نه تنها درک علمی ما را ارتقا بخشید، بلکه پایه و اساسی برای مداخلات بالقوه با هدف کاهش خطر و تأثیر دیابت در افراد مبتلا به پریودنتیت ایجاد نمود.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2024-02-reveal-diabetes-weakens-gum-defense.html